Bes, F, D, F, Bes, F, D, F, Bes, F, D, F
In een trance volgen mijn vingers de toetsen. Mijn ogen gesloten. Ik ben weer bij mijn meer. Het zwarte water zonder rimpels. De bomen oud en stevig, begroeid met mos. Boven het meer, tussen de bomen dansen mijn vlinders. Ik wou dat ik ook zo zou kunnen dansen. Ik kan zelden zo dansen.
Bes, F, D, F, Bes, F, D, F, Bes, F, D, F
Mijn piano speelt mijn gebroken akkoorden. Mijn hoofd fluistert de eerste zin van het lied. Mijn vingers volgen gehoorzaam met de melodie. Mijn mond zingt zacht de woorden ‘zo te sterven op het water’.
Bes, F, D, F, Bes, F, D, F, Bes, F, D, F
Mijn pianoles leert me de noodzaak en logica van akkoorden. Mijn pianoles leert me het nut en de opbouw van een lied. Mijn vingers leren er dansen op gevoel in plaats van de voorgeschreven bladmuziek.
G, D, Bes, D, G, D, Bes, D, G, D, Bes, D
Huiswerk: “begeleid jezelf deze week eens met de mineurakkoorden.” Ik staar naar een lege bladmuziekhouder. Mineur op gevoel. Mijn pianoles vraagt bijzondere vragen. Kan mineur mijn vlinders ook laten dansen? Mijn rechterhand danst over de toetsen en wekt zoals vertrouwd mijn vlinders steeds weer tot leven. Mijn linkerhand zoekt de mineurakkoorden.
G, D, Bes, D, G, D, Bes, D, G, D, Bes, D
Boven het zwarte, gladde, spiegelende water dansen mijn vlinders. Mijn tenen raken voorzichtig het water en veroorzaken rimpels. De kringen worden wijder en wijder en doven uit. Laat me dansen in mineur, laat me leven.